Pendahuluan
Mata pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah termasuk dalam kumpulan mata pelajaran elektif Pengajian Islam di peringkat persekolahan menengah atas. Mata pelajaran ini lebih meluas dan mendalam daripada mata pelajaran Pendidikan Islam teras. Ini selaras dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mempertingkat Pendidikan Islam di sekolah-sekolah sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Sukatan Pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah adalah kesinambungan daripada kurikulum Pendidikan Islam di peringkat Persekolahan Menengah Rendah. Isi Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam teras sebahagian besarnya dikekalkan dengan huraian yang lebih luas dan ditambah dengan bidang-bidang serta tajuk-tajuk baru.
Sukatan ini merangkumi bidang Akidah, Sejarah Perundangan Islam, Usul Fikah, Ayat-ayat Hukum, Hadis-hadis Hukum dan Fikah. Dalam bidang Akidah aspek-aspek yang positif dan konstruktif ditonjolkan untuk mengelakkan perselisihan dan keraguan bagi memantapkan akidah. Bidang Sejarah Perundangan Islam dan Usul Fikah memberi tumpuan terhadap konsep, prinsip, sejarah dan kaedah yang berkaitan dengan hukum-hukum Islam. Bidang Ayat-ayat hukum dan Hadis-hadis hukum memberi penekanan tentang cara bagaimana fukaha mengeluarkan hukum daripadanya serta kaedah-kaedah yang berkaitan. Sementara bidang Fikah memberi penekanan kepada hukum-hukum Islam tentang tajuk-tajuk tertentu.
Melalui mata pelajaran ini adalah diharapkan murid akan mendapat peluang yang lebih luas untuk mendalami ilmu-ilmu tersebut dan menghayatinya.
MATLAMAT
Matlamat Pendidikan Syariah Islamiah yang berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah adalah untuk membentuk, memperkembang dan melahirkan insan yang mengetahui dan memahami ‘Ulum Syariah secara lebih meluas dan mendalam supaya menjadi muslim
berilmu, beriman, beramal soleh, berperibadi mulia dan berupaya menunaikan tanggungjawab sebagai hamba dan Khalifah Allah yang bertaqwa.
OBJEKTIF
Kurikulum Pendidikan Syariah Islamiah membolehkan pelajar mendapat:
Mata pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah termasuk dalam kumpulan mata pelajaran elektif Pengajian Islam di peringkat persekolahan menengah atas. Mata pelajaran ini lebih meluas dan mendalam daripada mata pelajaran Pendidikan Islam teras. Ini selaras dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mempertingkat Pendidikan Islam di sekolah-sekolah sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Sukatan Pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah adalah kesinambungan daripada kurikulum Pendidikan Islam di peringkat Persekolahan Menengah Rendah. Isi Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam teras sebahagian besarnya dikekalkan dengan huraian yang lebih luas dan ditambah dengan bidang-bidang serta tajuk-tajuk baru.
Sukatan ini merangkumi bidang Akidah, Sejarah Perundangan Islam, Usul Fikah, Ayat-ayat Hukum, Hadis-hadis Hukum dan Fikah. Dalam bidang Akidah aspek-aspek yang positif dan konstruktif ditonjolkan untuk mengelakkan perselisihan dan keraguan bagi memantapkan akidah. Bidang Sejarah Perundangan Islam dan Usul Fikah memberi tumpuan terhadap konsep, prinsip, sejarah dan kaedah yang berkaitan dengan hukum-hukum Islam. Bidang Ayat-ayat hukum dan Hadis-hadis hukum memberi penekanan tentang cara bagaimana fukaha mengeluarkan hukum daripadanya serta kaedah-kaedah yang berkaitan. Sementara bidang Fikah memberi penekanan kepada hukum-hukum Islam tentang tajuk-tajuk tertentu.
Melalui mata pelajaran ini adalah diharapkan murid akan mendapat peluang yang lebih luas untuk mendalami ilmu-ilmu tersebut dan menghayatinya.
MATLAMAT
Matlamat Pendidikan Syariah Islamiah yang berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah adalah untuk membentuk, memperkembang dan melahirkan insan yang mengetahui dan memahami ‘Ulum Syariah secara lebih meluas dan mendalam supaya menjadi muslim
berilmu, beriman, beramal soleh, berperibadi mulia dan berupaya menunaikan tanggungjawab sebagai hamba dan Khalifah Allah yang bertaqwa.
OBJEKTIF
Kurikulum Pendidikan Syariah Islamiah membolehkan pelajar mendapat:
- Memahami konsep Iman dan Islam sebagai al-Din dan peranan iman dalam mewujudkan kekuatan jiwa.
- Mengetahui dan memahami kewujudan Allah S.W.T. berdasarkan pemerhatian kepada kejadian manusia dan alam.
- Memahami tentang dosa dan pahala, perkara-perkara yang membatalkan iman dan berusaha menjauhinya serta mempertingkatkan iman.
- Memahami ma‘rifatu’lLah ( معرفة الله ) dan taqlid ( ( تقليد) af’alu‘lLah ( أفعال الله ), af’alu‘l-‘ibad ( أفعال العباد ), sejarah perkembangan Ilmu Kalam, dan ayat-ayat serta Hadis-hadis mutasyabihat.
- Memahami sejarah dan sumber perundangan Islam serta mengetahui dan memahami konsep dan prinsip ilmu Usul Fikah serta cara ulama mengistinbatkan hukum.
- Membaca dan memahami ayat-ayat hukum dan hadis-hadis hukum untuk diamal dan dihayati dalam kehidupan dan mengetahui cara ulama mengistinbat hukum daripada ayat - ayat dan hadis-hadis tersebut.
- Memahami ibadat Haji dan pelaksanaannya untuk dihayati.
- Mengetahui dan memahami konsep dan prinsip sembelihan, kurban dan akikah dalam Islam serta menghayatinya.
- Mengetahui dan memahami prinsip-prinsip muamalat Islamiah dan cara pelaksanaannya dalam masyarakat pada masa kini serta mengamalkannya.
- Memahami sistem kekeluargaan dalam Islam serta mengetahui institusi kehakiman dalam Islam dan peranan Mahkamah Syariah di Malaysia dalam pentadbiran undang-undang kekeluargaan Islam.
No comments:
Post a Comment